2011. augusztus 4., csütörtök

26. Kukorica tortilla - mexikói napok a konyhában

Igazi, kukoricából készült, finom tortilla, búzaliszt nélkül. Coming soon... :D


Lájkold, ha érdekel :D

Update!

Szóval tortilla. Szép téma, pár órát eltöltöttem a neten, feleslegesen. Mint kiderült, az összes hazai recept részben búzalisztet tartalmaz, mivel a normál kukoricadara NEM ALKALMAS gyúrható tészta készítésére. Én próbáltam, higgyétek el, kár az időt pazarolni rá. Ahhoz, hogy a kukoricalisztet gyúrni lehessen, a mexikóiak speciális eljárást használnak (bővebben erről itt: http://www.foodandwine.hu/2011/06/09/a-tortilla-titka-a-nixtamalizacio/) Ilyen lisztet Masa Harina-nak nevezik, be lehet szerezni MO-on, de kicsit drága (tudtommal 1000Ft/kg...). Ekkor keseredtem el egy picit, mivel a búzaliszttel dúsított verziót az asszony nem eheti. Aztán fél év után ráakadtunk a megoldásra, amely picit reklám szagú, de annyira pöpec, hogy meg kell, hogy osszam veletek:

Márkát direkt nem írok. Teccsó, 339Ft/csomag, a gluténmentes termékek között kell keresni. A 600g-ból a ráírt receptet használva kb. 8 nagyméretű lap készíthető. (A csomagoláson lévő gofri receptet is kipróbáltuk, az is jó, bár meglehetősen tömény, sűrű gofritésztát kapunk)
Szóval a tortillalap megvan, már csak meg kell tölteni, és kell mellé egy kis dip...

A töltelék (5-6 tortillahoz) megkíván 60dkg, csíkokra vágott, nem túl száraz husit (én sertéslapockát használtam), amit előpácoltam olaj és fűszerkeverék (mexikói) elegyében. Néhány óra elég, de el is hagyható. Egy nagy fej vöröshagymát felaprítunk, olajban elkezdjük dinsztelni. Mellé mehet rögtön 7-8 szeletekre vágott  üveges (üvegízű!) gombafej. Pirítsuk együtt pár percet, majd dobjunk mellé néhányszáz kukoricaszemet :D (kb. egy fél konzervnyit). Közben a húst forró, beolajozott sütőben pirítsuk le, majd adjuk hozzá a gombás-kukoricás szószhoz. Öntsünk rá egy dl ketchupot, 2-3 evőkanál házi paprikaszószt (anyukámék szerint csirizószt), és annyi vizet, hogy a húst ellepje. Ízesítsük sóval, fűszerkeverékkel, borssal, erős pistával (ízlés szerint). Pároljuk lefedve, amíg a hús meg nem puhul, majd a fedőt levéve, főzzük el a levét. Nem leves, nem pörkölt, szóval csak annyi levet hagyjunk rajta, ami egy kicsit oldja a tészta szárazságát.
Készítsük el a hideg salsát. Azért hideg, mert a sarki gyrososok óta bejön a meleg tészta- meleg husi-hideg zöldség-hideg öntet kombó. Akinek nem tetszik, próbálja nyugodtan a neten fellelhető meleg salsa recepteket. Ennek előnyére váljék az is, hogy gyors, és finom :D Szóval, néhány fej paradicsomot és paprikát, valamint -ízléstől függően - több-kevesebb vörös(lila, zöld, ami csak jól esik)hagymát apró kockára vágunk, hozzáadjuk a kukoricakonzerv másik felét. Bors, friss petrezselyemzöld és bazsalikom mehet rá. Sót csak akkor használj, ha nem zavar, hogy a zöldségek levet eresztenek. Az egészet egy-két evőkanál citromlével meglocsoljuk, összekeverjük. És kész.
Öntet, avagy nagyképűen DIP. Kell. Nem is gondolná az ember, mennyire feldobja. Lehet próbálkozni, ráadásul tele a net jobbnál-jobb ötletekkel, receptekkel. Én a legegyszerűbbet készítettem el, és bár eleinte az asszony vonakodott, a végén belátta - ez a dip jó hozzá. És lássuk a receptet:
Tejföl-só-fokhagyma(por) ízlés szerinti keveréke. Ennyi, nem kell mindent túlspirázni.
És akkor az összeállítás. A tésztát kinyújtjuk 1-3 mm vastagra. Teflon serpenyőben (palacsintasütő) megsütjük az egyik oldalát. Megfordítjuk, és miközben sül a másik oldala, megszórjuk reszelt sajttal.


Mehet ennél több is :D Ez még az első, óvatos próbálkozások egyike volt :D
Ha megsült az alja is tányérra csúsztatjuk, és betöltjük az előkészített jósággal. Mivel szerintem a mexikói kaja csípős kell, hogy legyen (de az asszony ezzel nem ért egyet), ezért a tésztára némi erős pistát (strong Stephan chilit) kenek - így sokkal dögösebb...


A tésztát kettéhajtjuk (vagy feltekerjük) és öntettel tálaljuk. Tadaam!

Az eredményről: a tészta végre nem emlékeztet a pizzára vagy kenyérre, kifejezetten bejövős. Két napig ettem, most is tenném, de fáj a hasam a kukoricaliszttől :D Csak ajánlani tudom, de tényleg. Ha esetleg elkészíted, kérlek jelezz vissza a tapasztalatodról. Vagy meg is hívhatsz :D

Adios, mi amigo!

1 megjegyzés:

  1. Áldjon az ég! Épp most szívtam egy sort, mert normál, finomra őrölt kukoricalisztből készítettem tortillát... Persze szétesett, beleragadt, nem sült át, stb. Ezzel bizonyítottam, hogy a nem nixtamalizált kukorica nem alkalmas tortilla készítésére. Én is olvastam a Masa ilyen meg olyan mexikói kukoricalisztről, na de ez olyan, mint ha eredeti japán sushit akarnék készíteni itthon a tokiói öbölben halászott halból... Heteken át bújtam az online recepteket, de vagy búzából készítették a tortillát, vagy mexikói alapanyagból. Mikor éppen teljesen elkeseredtem, megtaláltam a zseniális megoldásodat: kukorica lepényliszt! Nagyon köszönöm! Végre készíthetek normális tortillát itthoni alapanyagokból! Komolyan mondom, a recepted és a megoldásod messze a legjobb az összes recept közül. És ez még úgy tűnik, hogy senki másnak nem jutott eszébe! Tiéd az aranyérem a részemről! És most jöhet az igazi mex kulináris kaland a családban...
    Üdv,
    Árpi

    VálaszTörlés